jesteś na: Strona glownaOddziały przedszkolneMamo, tato, wolę wodę!

Mamo, tato, wolę wodę!

Mamo, tato, wolę wodę!

 

W roku szkolnym 2017/2018 oddziały przedszkolne 0-1 i 0-2 biorą udział w ogólnopolskim programie „Mamo, tato wolę wodę”. Jest to już 10 edycja programu, którego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie, zwrócenie uwagi na zagadnienie ochrony środowiska oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych i postawy proekologicznej u dzieci.

W trakcie realizacji programu „Mamo, tato, wolę wodę!” towarzyszyli nam wodni superbohaterowie Zosia i Krzyś, którzy wraz ze Zdrojkiem podzielili się cenną wiedzą na temat wody i jej roli w życiu człowieka oraz opowiadali o swoich podróżach pełnych przygód. Dzieci uczestniczyły w różnorodnych zabawach ruchowych, muzycznych oraz wykonywały ciekawe i pouczające zadania, a były to między innymi:

·        „Plecak pełen przygód” – zaplanowanie co powinien zabrać Zdrojek do swojego plecaka na długą wędrówkę,

·         „Piramida zdrowego nawodnienia” -  wykonanie plakatu ilustrującego, ile wody powinniśmy wypijać w różnych okresach życia („Jak pokazują badania spożycia przeprowadzone w 13 krajach, w tym w Polsce, aż 50% dzieci w wieku 4–9 lat pije mniej płynów, niż powinno. Dzieci powinny wypijać dziennie 5 szklanek wody, ale wyniki badań pokazują, że dzieci w Polsce piją średnio tylko 1 szklankę wody dziennie. Dlatego tak ważne jest zachęcanie dzieci do picia wody, także poprzez zabawę”),

·        „Jak sprawdzić, czy pijemy wystarczającą ilość wody?” – zapoznanie dzieci z wzornikiem koloru moczu czyli z wzornikiem nawodnienia,

·        „Piramida zdrowego żywienia” – ukazanie roli wody w codziennej diecie,

·        „Zaprojektuj swoją butelkę” – ozdabianie butelki w celu zachęcenia dzieci do sięgnięcia po butelkę z wodą i napicia się z niej,

·        „Las i jego mieszańcy” – wykonanie plakatu,

·        „Kodeks małego przyjaciela lasu” – zasady zachowania się w lesie,

·         „Drzewo zmienia ubrania” – malowanie drzew w czterech porach roku,

·        Posadzenie cebuli w doniczkach i sadzenie bratków przy szkole – przypomnienie, że rośliny za pomocą korzeni pobierają wodę i składniki odżywcze, które są im niezbędne do życia,

·        „Już umiemy segregować odpady” – przyporządkowywanie rysunków przedstawiających papierowe, plastikowe i szklane śmieci do koszy w kolorze żółtym, niebieskim, zielonym,

·        „Pociąg do zdrowia” – praca plastyczna,

·        „Niezwykła butelka” – wykonanie grzechotki z wykorzystaniem plastikowej butelki,

·        „Bajkowy śmieciaczek” – stworzenie bajkowej postaci z materiałów przeznaczonych do wyrzucenia.

 

Podczas zajęć dzieci miały okazję dowiedzieć się skąd się bierze woda i że możemy pić wodę tylko ze sprawdzonych źródeł. Zapoznały się również z zasadami zdrowego żywienia, dziennym zapotrzebowaniem na wodę oraz konsekwencjami picia zbyt małej ilości wody. Ponadto poszerzyły swoją wiedzę na temat roli wody w przyrodzie, jej właściwościach, zastosowaniach i sposobach oszczędzania. Dowiedziały się też w jaki sposób prawidłowo posadzić drzewo, jak dbać o las, jego mieszkańców i swoje najbliższe środowisko. Dzięki przeprowadzonym zajęciom dzieci potrafią już segregować śmieci i rozumieją co oznacza słowo „recykling”.

 

Małgorzata Śmierciak

Małgorzata Tokarczyk